2015. október 16., péntek

2015. március 20-i napfogyatkozás


Közelkép animációval
Forrás: wikipedia

Idén március 20-án az északi félteke csillagászati tavaszának legelső napján egy igen emlékezetes és izgalmas eseményt figyelhettünk meg. A napfogyatkozás Új-Funlandon vette kezdetét, majd az árnyék Grönlandon, Izlandon és az Északi-tengeren haladt át. A Jeges-tenger szigetcsoportjain és a Feröer-szigeteken teljes napfogyatkozás volt megfigyelhető, de szerencsére az európaiak sem maradtak élmények nélkül. Részleges napfogyatkozás volt megfigyelhető egész Európából - ahol az időjárás engedte. Hazánkban a felhők nem voltak kegyetlenek velünk, a legtöbb helyen gyönyörűen végig nyomon lehetett követni az eseményt műszerrel, vagy szabad szemmel megfelelő védőeszközök használatával. 

Természetesen jómagam is azon szerencsések csapatába tartozom, akik megfigyelhették a márciusi részleges napfogyatkozást. A megfigyelést a jó öreg 70/500-as refraktorommal Szegedről végeztem. Szegeden a fogyatkozás kezdete 9:39:49, és vége 11:59:33 volt. A jelenség maximumában 10:48:38-kor gyönyörködhettünk. 

Nem csak kivételessége és szépsége miatt volt számomra régóta várt jelenség a március 20-i napfogyatkozás: ez volt életem első napfogyatkozása, amit élőben, szabad szemmel (és saját műszerrel) láthattam. Az 1999-es teljes napfogyatkozáskor 8 éves voltam és sajnos egyéb okok miatt nem volt lehetőségem megnézni. De arra emlékszem, hogy amikor kinéztem az ablakon, a maximumkor minden sötétségbe borult. Visszagondolva már az is hatalmas élmény volt, hogy kislányként legalább ennyit tapasztalhattam az eseményből. 


2015. március 20-i részlege napfogyatkozás hazánkból.
Montázs a napfogyatkozás különböző fázisairól. A zöld színt a nagyon erős hegesztőüveg adja.
70/500 SW, Fuji S1800


Az alábbi linken Magyarország területéről látható részleges napfogyatkozások listája található meg táblázatosan 2000 - 2050-ig. 

A legközelebb látható részleges napfogyatkozás 2022-ben lesz, de csak kb. 30%-os. Utána 2027-ben már kb. 47%-os. Majd 70%-os kitakarásra egészen 2030-ig kell várnunk.

A következő, teljes napfogyatkozás(1999 után) 2081-ben lesz. 

Én akkor 90 éves leszek!
... felírtam a bakancslistámra. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.